Vet ni varför kyrkan i Tomelilla är så liten?

Det ska jag berätta för er, det är ganska så intressant.
1868 bygdes den nuvarande kyrkan i Tryde, efter den gammla medeltida kyrkan revs. Förr var Tryde central orten till Tomelilla, Tomelilla var jätet litet då. Eftersom att på den tiden så var bönder och präster dom som hade mest makt i landet och idag har dom inget att säga till om. Runt 1860 talet ville dom bygga en järnväg mellan Ystad-Eslöv och då ville dom ha statiionen i Tryde, men bönderna ville inte sälja sin mark. Och då hade dom inte så mycket mer val om att dom fick bygga den i Tomelilla. Så Tomelilla är inte så gammalt det är en ganska så ny by. Och eftersom Tomelilla var så litet behövde dom inte en större kyrka. All info har jag fått av Niklas jobbe kompis, Arne!
Inte för att jag gilalr kyrkor med det är ganska så roligt att veta, när man bor här!

Så Tryde är inte så litet ändå, inte från början!!!



Tryde kyrka

Kommentarer
Postat av: Anonym

"kyrkan" i tomelilla är bara ett kapell, däröfr är den inte större

2009-10-10 @ 01:15:37
Postat av: Anonym

inte spec någe nytt du kom med

men bra intressant, fast tror de flesta vet detta redan..

2009-10-10 @ 14:37:04
Postat av: Mamma Lee

Jag vet många som inte visst det!

2009-10-15 @ 22:48:07
URL: http://leenilsson.blogg.se/
Postat av: Ellenore

Bor du i Tryde din Bonde? HAHA.. Nä jag skoja. Min mamma är där i från:)

2009-10-16 @ 13:35:02
URL: http://ellenore.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag visste inte det!

2009-10-16 @ 22:46:31
Postat av: Anna

Jag visste det..De flesta kan en hel del om sin kommun

2009-10-20 @ 11:44:03
Postat av: instämmer anna

precis, anna

2009-10-20 @ 11:47:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0