Någon mamma eller pappa så har något bra tips?

Det är så här att Melwin har börjat slå på mig.
Så fort han inte får som han vill slår han, biter eller kastar med saker.

När han slår på mig säger jag till han och tittar på han, men han skrattar bara. När Niklas säger till han så slutar han och myser i stället. Jag vet inte vad jag ska göra, han lyssnar inte på mig för fem öre.

Jag är inte den som höjer rösten i onödan, det är bara när han gör något som är farligt eller som tex slås, bitas, kasta saker. Men jag får ingen respons han tycker bara det är roligt.

Jag har testat att sätta han i sin matstol eller i sängen men han tycker bara det är roligt. Jag vill att han ska lyssna på mig, fattar inte varför det har blivit så här. Innan var han jätte duktig. Jag är jätte noga på att berömma här när han göra rätt. För ibland lyssnar han på mig, om han tex är vid garaget och gå mott vägen så säger jag till han att han ska stanna och då gör han det. Då berömmer jag han jätte mycket, hoppar runder som en lite unge.

Men det är just när jag säger till han som han rent ut sagt skiter i det.

Jag hoppas på att MINA trevliga läsare kan svara på detta...

Kommentarer
Postat av: Ingela Andersson

Hej!

Samuel slår på mig också, jag är än så länge den ende han gör det på. Men jag ger mig inte! Han gör det när han blir arg på mig för något och då talar jag om att det är verkligen inte ok att göra som han gjort, fast man blir arg. och när jag talar till honom håller jag han lite i armen och tittar han i ögonen... Fungerar för stunden i alla fall men han har gjort om det flera gånger... Barnen känner väl oss mammor bäst och det är oss de vågar testa sina beteenden på. Kan du inte stänga in han på sitt rum en stund? Jag sätter aldrig Samuel i sängen som "straff" eftersom jkag vill att han ska vara trygg i den och ha det mysigt där... Jag vet inte riktigt hur du ska göra... ville mest säga att det är samma här ;)

2010-05-26 @ 06:40:11
Postat av: Lee

Ingela: Jag gör så som du gör, tar tag i han och säga att det inte är okej att göra så. Men han bryr sig inte för 5 öre. Stänga in han på rummet är inte lönt, han öppna dörren själv. Jag får se om det hjälper att man säger till han lite mer, mörkare röst. Dessa ungar!!!

2010-05-26 @ 12:42:38
URL: http://leenilsson.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej Hej!!

Det enda man kan göra i en sån situation är att sätta dig ner i barnets nivå Melwins Titta han i ögonen och säga fy så gör man inte,det gör ont,el ajabaja fy dig,eller liknande..Alla barn förstår inte på en gång,det kan ta ett litet tag,ge dig inte,till slut lär han sig att det inte är okej..

Det är ett sett för barn att testa,vad händer om jag slår min mamma m.m???

Theo har testat nån gång att typ daskat med handen,men då har jag sagt fy direkt,då går han fram och vill kramar och pussa mig,så han förstår nog lite att det inte är okej.

Tänk på röstläget,använd mörkröst men skrik Inte...

Du ska se det kommer gå över..Lycka Till!!Kramiss

2010-05-26 @ 21:47:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0