Barn misshandlar var andra!

Hitta en artikel på kvp.se som skrämmer mig.
Ni kan läsa hela här: http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2254942/pojke-blev-nedslagen-pa-skoltoaletten

Detta gör mig jätte orolig.
Små snor ungar som sparka en annan pojke i huvudet inne på toaletten. Men hur sjukt är inte detta?? Men allt har med att göra att ungarna idag får gör som dom vill, dom har ingen respekt för varandra. Jag kan erkänna att jag är hård till Melwin, för han ska veta vad som är rätt vad som är fel. Han slåss han slår på både mig och Niklas, men jag tar tag i han och säger till han. Men nu har han börjat fatta att man inte få gör så, han är på väg att ska slåss men så kommer han på att det är fel och klappar ist eller så får man en kram.

Jag ser som på dagis när Melwin gör något som är fel han tex kastar något. Personalen säger till i en snäll nästan lite gullig röst att det är fel. Som Melwin är snart 2 år, han fattar ju inte till 100% vad man säger dom hör ju på rösten vad som är rätt och fel. När han gör så hemma så mörkar jag rösten och säger nej, kastar han dom inte den så får han massa beröm. Jag tror mycket att det handlar om att dagens personal både på dagis, förskola och skola vågar inte säga till ordentlig för dom är väl rädda för att bli anmälda. Mycket därför våra barn är som dom är, det är ju så klart att det är föräldrarna som har störst ansvar, men för 20 år sen så var oftast mamma hemma och tog handom barnen men idag är samhället så pressat så båda måste jobba för man ska kunna överleva.

Jag tycker att detta är ett stort problem, MYCKET stort. Det händer oftare och det blir bara yngre och yngre barn som gör det hela tiden. När jag gick i skolan på högstadiet som är inte så jätte länge sen 10 år sen. Det var ingen som våga säga något dumt till läraren, INGEN. Men idag får dom höra det ena och det andra. Jag hoppas verkligen att det kommer att bli ändring på detta.

Ni som läser ni får gärna skiva vad ni tänker och tycker...


Kommentarer
Postat av: någon...

Dagis personalen har inte de resurserna för att upp fostra ditt barn,de är där för att stötta och till rättavisa,inte att uppfostra som kanske många tror,givetvis får de tillsägelse om något görs fel,men den stora biten av uppfostran är föräldrarnas uppgift.

Att ta )hårt) i någon annans barn,skulle jag se som ett misslyckande,det ska inte behövas och absolut inte på en 2 åring,man ska själv föregå med ett gott exempel,en tydlig röst med en tydlig anvisning,ska räcka...

Och själva uppfostran får föräldrarna ta hemma.

Det bästa verktyg man har är rösten,mycket mer en så ska inte behövas...man säger klart och tydligt nä och varför,till slut förstår barnet att det gör fel.

våld är ikke okej,absolut inte....

inte heller hårda tag på en 2 åring,du ska behandla andra som du själv vill bli behandlad...Till rättavisningar är allt ett barn behöver och med de meddlen får barnet en stark grund att stå på som följer en hela livet....

2010-12-16 @ 14:06:32
Postat av: Lee - Melwins mamma!

Nä det är klart att dom inte ha dom resursena för det, för dom drar in på allt. Menar inte att dom ska uppfostra barnen men när dom gör fel måste dom säga till dom. Tar hårt menar jag inte att det är hårt, men jag tar tag i han så han vet att det är allvar tittar han i ögona och säger med en mörkare röst att det är fel bla bla... Om jag bara säger till Melwin utan att ta tag i han så går han och skrattar åt mig. Därför måste jag ta tag i han tex hålla i armen för då lyssnar han. Alla är vi olika och behöver olika sätt för att man ska fatta att man måste lyssna. Alla är vi olika och beter oss olika, Melwin har alltid varit svår att få kontakt med han, det bästa sättet är att man höjer rösten eller har kroppskontakt med han.

2010-12-16 @ 14:24:35
URL: http://leenilsson.blogg.se/
Postat av: Petra

tyvärr är det inte alla barn som lyssnar om man bara säger till dom med klar och tydlig röst.. Min son går bara iväg och skrattar som Lee skriver eller så skiter han totalt i vad jag säger, jag måste också komma ner till hans nivå och hålla i honom och titta honom i ögonen och säga till med mörkare röst för att han ska vet atat nu ör det allvar... största anledningen att jag måste hålla i hans händer/ armar är att annars slår han på mig.. de handlar inte om att hålla hårt utan bara hindra honom från att slå.. alla är vi olika.. alla har olika uppfostringsmetoder..

2010-12-16 @ 20:13:54
Postat av: Anonym

Exakt alla är olika o behöver olika saker o att ta tag i armen (ej hårt naturligtvis) behövs ibland på mina söner också. Det räcker inte alltid att bara höja rösten o det beror mycket på vilken situation det rör sig om o vilken ålder de befinner sig i oxå. Skulle de slå eller säga dumma saker mot mig eller mot deras kompisar eller varandra måste man markera väldigt tydligt att detta är fel då de kommer högre upp i ålder som mina, 4 o snart 7 år. Tycker det är väldigt viktigt då man som förälder har det största ansvaret hemma att motverka mobbing mm. Men som sagt aldrig ta hårt utan bara bestämt o säga ifrån med tydlig bestämd röst. Samt har man sagt att gör du si o så får du inte se på tv sen tex, då är det väldigt viktigt att hålla det också om dom nu skulle göra det de ej fick annars lär dom sig ganska snabbt att man kan göra som man vill. Ha det gott! Kram

2010-12-17 @ 08:31:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0